Er du klar til pinsen?

Julen og påsken er overstået – det er nu tid til kirkeårets tredje store fest, nemlig pinsen! Men hvorfor er det nu at vi holder pinse? Og hvornår falder pinsen? Vi giver dig alle de oplysninger, der er værd at vide om pinse og pinsedag.

Åbningstider i pinsen 

Pinsedag (søndag) 8-21
2. pinsedag (mandag) 8-21

OBS: Enkelte butikker holder lukket eller har andre åbningstider

Se eksakte åbningstider for din 365discount her

Hvornår er det pinse?

Pinsen er åndens fest og fejres traditionelt set over to dage, altså 1. pinsedag og 2. pinsedag Første pinsedag falder altid på en søndag, mens 2. pinsedag, er mandagen lige efter.

I 2024 falder pinsedag søndag d. 19 maj og 2. pinsedag mandag d. 20 maj.

Husk 365discount holder åbent pinsen - selvfølgelig med masser af varer til discountpriser. Se 365avisen her

Hvad er pinse? – og hvorfor holder vi pinse?

Pinsen er oprindeligt en jødisk tradition, hvor påskens afslutning fejres og de minder, der er forbundet med Moses og den pagt han indgik på Sinai bjerget. For jøderne er pinsen også en høstfest og bliver kaldt Kornhøstfesten. Jøderne fejrede oprindeligt pinsen med valfart til Jerusalem, hvor den helt store fest fandt sted ved Templet.

Pinsen er dog også en kristen tradition. Kirken overtog nemlig festen og har sidenhen givet den sit eget indhold – nemlig fejringen af, at Helligånden kom til jorden for at guide Jesus disciple og for at skabe tro, håb og fælleskab.

Inden Jesus steg til himmels på Kristi Himmelfartsdag, lovede han sine disciple en talsmand, som kunne tale på deres vegne, når de skulle ud i verden og fortælle om den genopstandne frelser. Talsmanden blev Helligånden, som kom til Jesus disciple præcis 50 dage efter Jesus død i påsken. Fortællingen siger, at Helligånden gav disciplene ildtunger, som var et tegn på Guds ånd. Ildtungerne skulle gøre det muligt for disciplene, at tale og forstå alle sprog. På den måde kunne disciplene sprede den kristne tro til hele verden. Pinsen kaldes derfor også for den kristne kirkes fødselsdag.

Hvad er Helligånden?

Helligånden er en del af treenigheden, som vi nævner i Trosbekendelsen når vi taler om Faderen, Sønnen og Helligånden. Det er derfor ikke en fysisk person, men skal forstås som Guds ånd. Guds ånd har til formål at skabe tro og håb for mennesker, så de kan samles i fællesskaber – ligesom det skete i pinsen, da Jesus disciple spredte det kristne budskab for at skabe fællesskab.

Helligånden kan være et svært begreb at forstå, fordi den ikke kan ses, men skal mærkes. Derfor beskrives den ofte med symboler. De mest benyttede symboler på Helligånden er duen, ilden, vandet og vinden. Men hvad betyder symbolerne i forhold til Helligånden?

  • Duen: Duen optræder første gang i Bibelen, når Jesus opsøger Johannes Døberen for at blive døbt. Da Jesus er blevet døbt, stiger Helligånden ned fra himlen i form af en due – her symboliserer den Guds ånd. Duen bruges ofte også som et symbol på fred og renhed.

  • Ilden: Ilden symboliserer de ildtunger, som Helligånden gav disciplene, da de skulle drage ud i verden for at skabe fælleskab omkring den kristne tro. Ilden symboliserer også varme og lys.

  • Vandet: Vand er et symbol for liv og renselse og derfor bruges det som et symbol for Helligånden. Helligånden giver nemlig nyt liv, ligesom vandet symboliserer.

  • Vinden: Det siges at vinden bærer frugt med sig, og den er derfor et symbol på befrugtning. Vinden er derfor især relateret til fortællingen om, da Helligånden gjorde Jomfru Maria frugtsommelig.

Helligånden betyder meget for pinsen og man kan derfor ikke undgå at høre om Helligånden i de salmer, der synges til gudstjenester pinsedag. De mest kendte pinsesalmer er skrevet af N.F.S. Grundtvig.

N.F.S Grundtvig - Pinsens Salmedigter

I Danmark er der mange, der forbinder pinsen med N.F.S. Grundtvigs pinsesalmer – Grundtvig kaldes også Pinsens salmedigter. Grundtvig mente, at pinsen var den absolut vigtigste højtid sammenlignet med julen og påsken, fordi den var et symbol for sommeren, Guds paradis og Helligånden.

Grundtvig var kendt for at binde kristendommen sammen med naturbilleder. Han skrev flere forskellige pinsesalmer, hvor især salmen ’I al sin glans nu stråler solen’ er populær. Salmen handler om Helligånden og den tid vi går i møde. Grundtvig sammenligner nemlig Helligånden med sommerens komme i den danske natur.

Grundtvig er blevet kendt som pinsens salmedigter fordi han har formået at skabe en salmedigtning over pinsens budskab, som for mange er forvirrende og ukendt. Pinsen er nemlig sværere at forholde sig til end jul og påske på grund af Helligånden, som ikke er en virkelig person. Grundtvig inddrog derfor pinsens kendetegn, såsom Guds ånd, livsoplysning og menighedens fælleskab i sine salmer, som flittigt bliver sunget til gudstjenester pinsedag.

Ud over de kendte pinsesalmer, der bliver sunget til gudstjenester pinsedag, er pinsen ikke en højtid, der er karakteriseret af en masse traditioner ligesom julen og påsken.

Pinsetraditioner

Pinsen er en højtid, der ikke er forbundet med nogle særlige traditioner. Mest af alt fejres pinsen i landets kirker med pinsegudstjenester pinsedag og 2. pinsedag, da pinsen jo er kirkens fødselsdag. Pinsen er også lig med ferie og helligdage, som kan bruges på lige hvad du har lyst til.

Nogle har tradition for at spise fisk i pinsen. Fisken er nemlig et symbol for kristendommen. Oprindeligt er fisken dog ikke traditionelt knyttet til en bestemt højtid, men biskoppen gik i 1999 sammen med Foreningen Fiskebranchen, for at markedsføre ’pinsefisken’. Siden da har fiskebranchen udpeget en ’pinsefisk’ hvert år.

Pinsen 2024, 2025 og frem

Er du i tvivl om hvornår pinsen falder i 2024 eller endnu længere frem? Her  du en oversigt over, hvornår pinsedag falder de næste 10 år.

  • 2024: 19. & 20. maj
  • 2025: 8. & 9. juni
  • 2026: 24. & 25. maj
  • 2027: 16. & 27. maj
  • 2028: 4. & 5. juni
  • 2029: 20. & 21. maj
  • 2030: 9. & 10. juni
  • 2031: 1. & 2. juni
  • 2032: 9. & 10. juni
  • 2033: 5. & 6. juni
  • 2034: 28. & 29. maj